In 2015, ben ik afgestudeerd aan de universiteit Leiden voor psychologie. Na mijn bachelor, ben ik twee masters gaan doen. In de master gezondheidspsychologie ben ik afgestudeerd en voor de master klinische psychologie heb ik alle vakken gevolgd en cum laude afgesloten. Op de universiteit Leiden heb ik mijn diploma behaald als trainer/ coach in communicatieve vaardigheden. Deze studies heb ik naast mijn werk op een middelbare school gedaan, waar ik nog steeds werkzaam ben als studiebegeleider en docent LO. Docent LO ben ik al 40 jaar (vanaf 1977) waarvoor ik mijn eerste graad bevoegdheid heb gehaald aan de CALO (Christelijke Academie voor Lichamelijke Opvoeding). Vakken als pedagogiek en psychologie interesseerden mij zeer en daar ben ik me later, naast mijn werk als docente LO, verder in gaan ontwikkelen.
Begeleiding op School
Momenteel ben ik studiebegeleider van de havo en vwo bovenbouw. Leerlingen die vastlopen in hun studie melden zich aan bij mij en ik bied hen ondersteuning waar dat nodig is. Dit kan bestaan uit:
- het plannen en organiseren van het huiswerk / de studie
- het aanleren van leerstrategieën
- ondersteuning voor een bepaald vak
- psychische, sociale ondersteuning. Je moet dan denken aan leerlingen die hun motivatie (dreigen te) verliezen of juist leerlingen met een hoge prestatiemotivatie of leerlingen die faalangstig zijn.
Voordat ik studiebegeleider werd, was ik teamleider van een afdeling. Dit heb ik vele jaren gedaan en daarin veel onderwijsvernieuwingen doorgevoerd. Je kunt dan denken aan ‘minder handen voor de klas” om de overgang van groep 8 basisschool naar middelbare school te stroomlijnen, meer keuzevakken voor leerlingen om het onderwijs te personaliseren. Hierdoor wordt enerzijds de motivatie van de leerlingen en anderzijds de effectiviteit van het onderwijs verhoogd.
Voordat ik als teamleider aan het werk ging, heb ik de tweejarige opleiding tot remedial teacher gevolgd. Ik ben dan ook werkzaam geweest als remedial teacher voor Nederlands, Engels, Frans, Duits en rekenen in school.
Ik begon na mijn middelbare school met mijn studie aan de CALO. Na het behalen van mijn diploma ben gaan werken en naast mijn werk heb ik aanvankelijk pedagogiek gestudeerd: MO-A en MO-B onderwijskunde heb ik afgerond.
Myminds – privépraktijk voor psychologie zonder label
Recentelijk heb ik een eigen bedrijf opgezet: myminds. Ik geef begeleiding aan leerlingen en studenten die een bepaalde ondersteuningsbehoefte hebben. Dit kan op het gebied van plannen en organiseren liggen, maar ook op het gebied van motivatie en concentratie. Leerlingen die last hebben van concentratiegebrek hebben vaak een verminderd werkgeheugen. Ze kunnen bij mij een intensieve e-cursus volgen (CogmedWerkgeheugenTraining), die begeleid wordt door mij als psycholoog/coach (zie voor verdere informatie Cogmed training). Dit is vooral voor leerlingen met een diagnose als ADHD / ADD een effectieve interventie, maar ook voor leerlingen zonder diagnose. Deze laatste groep leerlingen profiteren er relatief nog meer van. De cursus is bedoeld voor het verbeteren van het werkgeheugen. Des te beter het werkgeheugen, des te beter de leerresultaten. Bovendien blijkt het werkgeheugen een betere voorspeller te zijn dan intelligentie voor schoolsucces. Verder blijkt het werkgeheugen nauw samen te hangen met de prestaties op rekengebied. Ook oudere mensen kunnen aan de Cogmed training deelnemen, zodat ze beter kunnen onthouden en handelen in het dagelijkse leven. Deze Cogmed training is van 7 tot 70 jaar.
Psychische ondersteuning
Het doel is laagdrempelige eerstelijnszorg.
Soms heb je in je leven een ondersteuningsbehoefte op een bepaald gebied, maar het is (nog) niet nodig om gediagnosticeerd te worden en een label te krijgen. Het kan vroeg of laat in je leven zijn, in een tijd van rouw, het kan zijn in een tijd van afscheid nemen, waar intensieve en persoonlijke begeleiding gewenst is, of begeleiding bij chronische ziekte en/of pijn. Hoe kan ik ermee omgaan? Hoe geef ik dit een plek in mijn leven? Wat je nodig hebt is ondersteuning: een luisterend oor, iemand die met je meekijkt , een tijdje met je meeloopt en die samen met jou een plan opstelt om je leven weer op de rit te krijgen. Dat er een label aangehangen moet worden is vaak gericht op vergoeding van kosten van de verzekering. Ik werk niet met verzekeringen, dus is het label niet relevant. Een label draag je heel je leven met je mee, terwijl het probleem soms tijdelijk is.